De waarde van een beloning!

Geplaatst door

Heb je ooit een Amerikaanse film gezien waarin een supermarkt of ander bedrijf een werknemer van de maand of van het jaar koos? Deze werknemer kwam dan met een foto aan de muur en kreeg de titel met soms ook nog eens een mooie beloning. Natuurlijk zijn films over het algemeen voornamelijk gebaseerd op de waarheid maar toch gebeurt dit toch ook echt in het echte leven. Het kiezen van een werknemer van de maand is misschien wat ouderwets, maar het belonen zeker niet. In dit blog vertellen we je graag meer over hoe je, je personeel kan belonen en welke waarde hieraan vast zit.

De waarde van belonen

Belonen is een manier om te vertellen die iemand gewenst gedrag heeft laten zien. Belonen doen we al eeuwen lang en niet alleen bij mensen. Ook dieren worden beloond als ze de basiscommando’s kennen of gewoon goed naar ons luisteren. Wanneer dit consequent en op het juiste moment wordt gegeven is een beloning zeer waardevol. Het dier zal de beloning verbinden aan zijn (positieve) getoonde gedrag en wil in de toekomst natuurlijk nog veel vaker die beloning. Hij zal het gedrag dus steeds sneller en vaker gaan vertonen wanneer daar om gevraagd wordt. Natuurlijk zijn mensen geen dieren maar het beloningssysteem werkt in principe hetzelfde. Wanneer iemand wordt beloond voor zijn goede gedrag zal het aannemelijk zijn dat hij dit vaker zal vertonen. Een beloning is dus een motivatie en gemotiveerde werknemers zijn ontzettend belangrijk voor een bedrijf.

De frequentie van belonen

Beloning is dus zeer waardevol en daarnaast ook nog belangrijk binnen een bedrijf. Echter speelt de frequentie van het belonen hierin wel een cruciale rol. Wanneer iemand namelijk te weinig of juist te veel wordt beloond, zal dit het tegenovergestelde resultaat teweeg brengen. Te veel belonen klinkt misschien gek en niet van toepassing maar het bestaat zeker. Wanneer jij iemand een hele waardevolle beloning zal geven voor een relatieve kleine prestatie, zal hij naarmate zijn prestatie toeneemt ook verwachten dat de beloning toeneemt. Je hebt dus eigenlijk te hoog ingezet waardoor je jezelf in de vingers snijdt. Ook te weinig belonen zal niet het gewenste resultaat geven. De werknemer zal zich hierdoor waarschijnlijk niet gemotiveerd genoeg voelen.

Soorten beloning

Er bestaan verschillende soorten beloningen waarvan de bonus, een auto van de zaak of extra vakantiedagen misschien wel de meest bekende zijn. Maar vergeet ook niet investeringen in opleidingen of een attentie geven tijdens de feestdagen, zoals kerstpakketten tijdens kerst en speculaaspoppen of chocoladeletters op 5 december. Ook het kantoor versieren voor feestelijke gelegenheden of het regelen van de lunch kunnen allemaal beloningen zijn. Heb je trouwens geen tijd om dit soort dingen in de fysieke winkels te kopen? Tegenwoordig kan je veel dingen zoals pepernoten online kopen.

Geef een reactie